Niektórzy z nas doskonale wiedzą o tym, że zarządzanie łańcuchem dostaw jest także powiązane z halami magazynowymi, bo pewne palety z towarami są kilka razy przeładowywane, zanim trafia do konkretnego klienta indywidualnego. Taka droga to rzecz jasna problem, bo dana paleta może odwiedzić kilka magazynów. Dlatego też wystarczy jeden ludzki błąd, po to by utknęła w jednym z magazynów.

Systemy informatyczne a łańcuchy dostaw

Nikogo obecnie nie dziwi to, że zarządzanie łańcuchami dostaw to obecnie jakieś systemy komputerowe, która dla magazynów jednej firmy mogą być jednym systemem. Mowa tu dokładnie o tym, że dzięki tym systemom klienci mogą śledzić własne paczki i co równie istotne takie systemy mają też swoją drugą stronę, czyli ułatwiają magazynierom odpowiednie załadowanie konkretnego sporego auta dostawczego. Nie są one w pełni niezawodnymi, bo nadal trafiają się pomyłki, ale wynikają one z błędów ludzkich, czyli człowiek popełni jakiś wiele znaczący błąd i co najważniejsze w systemie zarejestruje tego typu błąd jako poprawnie wykonany załadunek. Błąd takowy zostanie po jakimś czasie wychwycony, ale nie zawsze uda się go naprawić, bo dane o tym błędzie na dłuższy czas mogły zaginąć między innymi istotnymi danymi i w tym tkwi problem. Dlatego też te niezbyt istotne pomyłki naprawia się ze znacznym opóźnieniem.

Magazyny i zarządzanie dostawami

Poprawne zarządzanie łańcuchem dostaw oznacza także i to, że w konkretnym magazynie palety z towarami które mają zostać szybciej wysłane w tę dalszą drogę zajmują miejsce na tym pierwszym regale zaraz za rampami załadunkowymi. Wiele znaczy też i to, że nawet system informuje o tym, że palety z tymi towarami znajdują się na tym pierwszym regale. Tego typu ułatwienia wpływają na tempo realizacji konkretnych zleceń. Tak może być, ale nie musi, bo magazyny tego typu ogólnie sprzyjają temu, że jedno spore auto się rozładowuje, a dwie godziny później załadowuje się to drugie częścią palet z pierwszego. w tym typie transportu nie ma nic trudnego, bo są spore auta dostawcze i wózki widłowe. Istnieją także te specjalne systemy komputerowe, dzięki którym takie wysyłanie dalej palet z towarami jest wyjątkowo łatwe, a w przyszłości będzie jeszcze łatwiej.

Inne wzmianki o magazynach.

Obecnie budowane magazyny ułatwiają i rozładunki i przeładunki, czyli mają znaczną ilość ramp załadunkowych, spory plac manewrowy i tę przestrzeń, w której to znajdują się wysokie regały, na których spoczywają nawet setki ton towarów. W mniejszych alejkach między regałami raczej spokojnie miną się dwa wózki widłowe z typowo załadowanymi paletami, a w większych alejkach może minąć się cztery lub sześć tego typu wózków, bo załadunek, czy też przeładunek musi być dostatecznie szybkim. Zapewne za jakiś czas ludzi ładujących towary za pomocą wózków zastąpią specjalne maszyny, które będą robić to znacznie szybciej, ale stanie się to za te trzy lub cztery dekady. Takie roboty nie będą się męczyć i nie będą potrzebować wynagrodzenia, ale jakiś technik lub grupa techników będą musieli się nimi zajmować, bo i tego typu sprzęty co jakiś czas będą się psuły.

Przeczytaj więcej o zarządzaniu łańcuchem dostaw i planowaniu produkcji w branży FMCG na blogu flowdog.io